środa, 26 czerwca 2013

84. Maciej Pisuk - "Jesteś bogiem. Historia Paktofoniki"


Wydawnictwo Krytyki Politycznej, stron 311

Paktofonika.
Hiphopowa grupa ze Śląska, składająca się z trojga młodych, dojrzewających psychicznie chłopaków, którzy szukali swojego miejsca w świecie i próbowali dostosować się do otaczającej ich rzeczywistości.
Magik, Rahim i Fokus. Piotrek, Sebastian i Wojtek. Chłopacy poznali się w 1998 roku, można by rzec, przypadkowo. Fokus i Rahim widzieli w Magiku idola i autorytet – Mag miał już doświadczenie w odnoszącym sukcesy Kalibrze 44. Chcieli być tacy jak on. Nie wiedzieli, jak wielki sukces odniosą i jaką tragedią się to skończy...

„Jesteś bogiem. Historia Paktofoniki” to opowieść nie tylko o zespole, ale także o każdym z jego członków z osobna. Książka, napisana jako scenariusz do filmu, przedstawia motywy postępowania chłopaków z Paktofoniki. Maciej Pisuk na podstawie wielogodzinnych rozmów z Fokusem, Rahimem, żoną Magika, Justyną, jego rodzicami oraz własnych obserwacji, stworzył książkę, która pomaga zrozumieć fanom zespołu, co popchnęło Magika do podjęcia tak tragicznej decyzji, jaką było odebranie sobie życia.
Treść scenariusza poprzedzona jest kilkoma wywiadami z Maciejem Pisukiem, który opowiada, skąd wzięło się jego zainteresowanie Paktofoniką i dlaczego podjął się próby ubrania tej historii w słowa. Z kolei na końcu książki czytamy kolejne wywiady, tym razem już z krytykami oraz członkami ekipy filmowej. Obowiązkowo muszę także dodać, że w całej książce umieszczone są kadry z filmu, autentyczne zdjęcia ze zbiorów Rahima, Fokusa i Justyny, a także skany notatek Magika, które dodatkowo urozmaicają czytaną historię.
Na okładce widnieje plakat promujący film „Jesteś bogiem”; na pierwszym planie filmowy Magik, za nim Rah i Fokus. Jest ona prosta i czytelna.

Paktofonikę poznałam jako dziecko dzięki mej przyjaciółce. Nauczyłam się interpretować ich teksty i dzięki nim zapałałam miłością do prawdziwego hip-hopu. Cieszę, że miałam okazję przeczytać tę książkę. Polecam ją ze wszystkich sił.

„To raczej nie jest historia zespołu czy artystów skłóconych ze światem, ale opowieść o młodych ludziach próbujących realizować się w świecie zdominowanym przez neoliberalną mentalność, w rzeczywistości kształtowanej przez media. To historia pionierów, którzy niejako testują polski kapitalizm.” Maciej Pisuk

Ocena: 6/6



***

Jak widzicie zmieniłam trochę sposób pisania recenzji. Co Wy na to? Lepiej? Co mam poprawić? Mam zamiar także zmienić szablon, ale jakoś nie mogę się za to w ogóle zabrać... Mam nadzieję, że do końca wakacji znajdę inspirację :)

7 komentarzy

  1. Ciekawa recenzja, podoba mi się taki sposób pisania. Książki muszę poszukać, bo mnie od dłuższego czasu ciekawi

    OdpowiedzUsuń
  2. Książka nie dla mnie. Nie jestem fanką zespołu i po prostu nie interesuje się ich historią.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie ciągnie mnie ani do filmu, ani do książki. To nie mój świat ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie czytałam książki i nie widziałam filmu, ale słyszałam, że film jest bardzo dobry... Może kiedyś sięgnę z ciekawości, bo polskiego hip hopu słucham sporadycznie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Film oglądałam i przypadł mi do gustu. Książka na mnie czeka. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Niby nie moja bajka, ale zastanawiam się czy nie przeczytać.

    OdpowiedzUsuń

Przeczytałeś? Skomentuj! Chętnie poznam Twoją opinię. :)

Szablon
©Sleepwalker
WS